Kelayakan Booklet Inventarisasi Tumbuhan Berkhasiat Obat sebagai Media Pembelajaran

Ruqiah Ganda Putri Panjaitan*, Titin Titin, Eko Sri Wahyuni

Abstract


Learning media is a tool in delivering learning material. The use of instructional media is proven effective in increasing understanding of a material. It's just that, the learning media used today tend to only contain material taken from textbooks, even though the media can also be developed based on the results of research or observations made in the field or in the laboratory. This study aims to determine the feasibility of the booklet developed by the inventory of medicinal plants in Pontianak City as a learning medium. The research stages include determining potentials and problems, gathering information, designing booklets, validating booklets, and revising booklets. The initial stage of making a booklet is to carry out an inventory of medicinal plant species and design the contents. The feasibility of the booklet is seen from the evaluation by the validator. The research instrument was a validation sheet. The aspects assessed include aspects of format, content, and language. From the six indicators on the format aspect, validity 1 is obtained, from two three indicators in the content aspect, validity is obtained 1, and from the two indicators on the language aspect, validity is obtained. 1. Overall, from the three aspects, the average validity is 1 with very high criteria. It can be concluded that this booklet is suitable for use as a learning medium


Keywords


booklet; learning medium; feasibility

Full Text:

PDF

References


Abidin, Z. (2016). Penerapan Pemilihan Media Pembelajaran. Edcomtech, 1(1):9–20.

Amir, M., Muris, & Arsyad, M. (2015). Pengembangan perangkat pembelajaran berbasis pengalaman pada peserta didik kelas XI IPA SMA Negeri 9 Pinrang. Jurnal Sains Dan Pendidikan Fisika (JSPF), 11(3):202–213.

Atiko, S. (2019). Booklet, brosur, dan poster sebagai karya inovasi di kelas. Caremedia Comunication.

Fadli, R., Sartono, N., & Suryanda, A. (2017). Pengembangan kamus berbasis sistem operasi telepon pintar pada materi biologi SMA Kelas XI. Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 8(2):10–17.

Falahudin, I. (2014). Pemanfaatan media dalam pembelajaran. Jurnal Lingkar Widyaismara, 1(4):104–117.

Febrianti, F. (2019). Efektivitas penggunaan media grafis dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, 2(1):667–677.

Fitriani, L., & Krisnawati, Y. (2019). Pengembangan media booklet berbasis keanekaragaman jenis jamur makroskopis. BIOEDUSAINS: Jurnal Pendidikan Biologi Dan Sains, 2(2):143–151.

Gregory, R. J. (2011). Tes Psikologi: Sejarah, Prinsip dan Aplikasi (Edisi keenam Jilid I). Erlangga.

Habibati, Hasan, M., & Fitri, N. R. (2019). Pengembangan media buletin menggunakan Coreldraw X7 pada materi pencemaran lingkungan. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 7(1):23–33.

Hapsari, C. M. (2013). Efektivitas komunikasi media booklet “anak alami” sebagai media penyampai pesan gentle birthing service. Jurnal E-Komunikasi, 1(3):264–275.

Hariyadi, S. (2014). Upaya meningkatkan sikap apresiatif dan dengan menggunakan media musik keyboard pada peserta didik kelas VIII A SMP Negeri 8. Jurnal Penelitian Pendidikan, 31(2):147–154.

Istifarida, B., Santoso, S., & Yusup, Y. (2017). Pengembangan E-Book berbasis Problem Based Learning-GIS untuk meningkatkan kecakapan berfikir keruangan. PAEDAGOGIA Jurnal Penelitian Pendidikan, 20(2):134–149.

Istiqlal, A. (2018). Manfaat media pembelajaran dalam proses belajar dan mengajar mahasiswa di perguruan tinggi. Jurnal Kepemimpinan Dan Pengurusan Sekolah, 3(2):139–144.

Kurniawan, M. R. (2017). Analisis karakter media pembelajaran berdasarkan gaya belajar peserta didik. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 3(1):491–506.

Laurillard, D., Oliver, M., Wasson, B., & Hoppe, U. (2009). Technology-enhanced learning: Principles and products. In Implementing Technology-Enhanced Learning (pp. 289–306).

Mahendrani, K., & Sudarmin. (2015). Pengembangan booklet etnosains fotografi tema ekosistem untuk meningkatkan hasil belajar pada siswa SMP. Unnes Science Education Journal, 4(2):865–872.

Muslina, Halim, A., & Khaldun, I. (2018). Kelayakan media animasi hukum Newton II tentang gerak pada bidang miring dan katrol di SMA Kabupaten Aceh Besar. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 1(1):64–72.

Muswita, Yelianti, U., Intan, A., & Kusuma, L. (2020). Pengembangan booklet tumbuhan paku di Taman Hutan Raya Sultan Thaha Syaifuddin sebagai bahan pengayaan mata kuliah taksonomi tumbuhan. Biodik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 6(1):58–75.

Nadlah, I. (2011). Penerapan media pembelajaran bervariasi dapat meningkatkan kualitas pembelajaran materi saling ketergantungan dalam ekosistem pada siswa kelas VIID SMPN 40 Semarang. Jurnal Penelitian Pendidikan, 28(1):48–53.

Ngubaidillah, A., & Kartadie, R. (2018). Pengaruh media visual menggunakan aplikasi lectora inspire terhadap hasil belajar peserta didik. Jurnal Penelitian Pendidikan, 35(2):95–102.

Nugroho, S., Suparmi, & Sarwanto. (2012). Pembelajaran IPA dengan metode inkuiri terbimbing menggunakan laboratorium riil dan virtuil ditinjau dari kemampuan memori dan gaya belajar siswa. Jurnal Inkuiri, 3(1):235–244.

Nurseto, T. (2011). Membuat media pembelajaran yang menarik. Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 8(1):19–35.

Panjaitan, R. G. P., Savitri, E., & Titin. (2016). Pengembangan media e-comic bilingual sub materi saluran dan kelenjar pencernaan. Unnes Science Education Journal, 5(3): 1379–1387.

Panjaitan, R. G. P., Titin, & Putri, N. N. (2020). Multimedia interaktif berbasis game edukasi sebagai media pembelajaran materi sistem pernapasan di kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 8(1):141–151.

Panjaitan, R. G. P., Wahyuni, E. S., & Mega, M. (2019). Film Dokumenter Sebagai Media Pembelajaran Submateri Zat Aditif. JPBIO (Jurnal Pendidikan Biologi), 4(2):52–59.

Paramita, R., Panjaitan, R. G. P., & Ariyati, E. (2018). Pengembangan booklet hasil inventarisasi tumbuhan obat sebagai media pembelajaran pada materi manfaat keanekaragaman hayati. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 2(2):83–88.

Pralisaputri, K. R., Soegiyanto, H., & Muryani, C. (2016). Pengembangan media booklet berbasis SETS pada materi pokok mitigasi dan adaptasi bencana alam untuk kelas X SMA. Jurnal GeoEco, 2(2):147–154.

Price, L., & Kirkwood, A. (2011). Enhancing professional learning and teaching through technology: a synthesis of evidence-based practice among teachers in higher education. In Choice Reviews Online. Higher Education Academy.

Rehusisma, L. A., Indriwati, S. E., & Suarsini, E. (2017). Pengembangan media pembelajaran booklet dan video sebagai penguatan karakter hidup bersih dan sehat. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(9):1238–1243.

Rizawayani, Sari, S. A., & Safitri, R. (2017). Pengembangan media poster pada materi struktur atom di SMA Negeri 12 Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 5(1):127–133.

Salyani, R., Amsal, A., & Zulyani, R. (2018). Pengembangan buku saku pada materi reaksi reduksi oksidasi (redoks) di MAN Model Banda Aceh. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 2(1):7–14.

Samsari, Novianti, A., & Akmal, N. (2017). Inventarisasi spesies tumbuhan herba di kawasan Sarah Leupung Kabupaten Aceh Besar sebagai penunjang praktikum botani tumbuhan tinggi. Jurnal Edubio Tropika, 5(1987):54–106.

Sari, N., Suryanti, K., Manurung, S. M., & Sintia, S. (2017). Analisis Penggunaan media pembelajaran untuk meningkatkan motivasi peserta didik terhadap pembelajaran fisika kelas XI MIPA 1 SMA Titian Teras Muaro Jambi. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Keilmuan (JPFK), 3(2):110–112.

Shidiq, G. A., & Faikhamta, C. (2020). Exploring the relationship of teachers’ attitudes, perceptions, and knowledge towards integrated STEM. Elementary Education Online, 19(4):2514–2531.

Sudiantini, D., & Shinta, N. D. (2018). Pengaruh media pembelajaran terhadap kemampuan berpikir kreatif dan penalaran matematis siswa. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 11(1):177–186.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2):103–114.

Titin, Panjaitan, R. G. P., & Yuliana, Y. G. S. (2018). The development of character-based documentary film for the materials of reproduction system. Unnes Science Education Journal, 7(3):251–258.

Wulandari, Y., Ruhiat, Y., & Nulhakim, L. (2020). Pengembangan media video berbasis powtoon pada mata pelajaran IPA di Kelas V. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 8(2):269–279.

Wyner, Y. (2013). The impact of a novel curriculum on secondary biology teachers ’ dispositions toward using authentic data and media in their human impact and ecology lessons. Journal of Science Teacher Education, 24:833–857.

Yuliana, Muldayanti, N. D., & Kahar, A. P. (2019). Studi komparasi media pembelajaran booklet berbasis sikap konservasi dan media gambar terhadap hasil belajar pada materi keanekaragaman hayati di SMA/MA Kecamatan Rasau Jaya. Jurnal Bioeducation, 6(2):50–54.




DOI: https://doi.org/10.24815/jpsi.v9i1.17966

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Ruqiah Ganda Putri Panjaitan, Titin Titin, Eko Sri Wahyuni

View JPSI Stats

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.